Week 5 Evangelisatie - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Jonathan Hoekstra - WaarBenJij.nu Week 5 Evangelisatie - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Jonathan Hoekstra - WaarBenJij.nu

Week 5 Evangelisatie

Door: Jonathan Hoekstra

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

23 Oktober 2012 | Nederland, Nederland

Deze week gingen we naar de jeugd met een opdracht basis in Amsterdam om daar een weekje te gast te zijn en te gaan evangeliseren. We hebben veel geleerd over evangelisatie. Zoals waarom we bijvoorbeeld evangeliseren: wij zijn de ministers van de verzoening. Wij zijn aangewezen tot degenen die mensen kunnen helpen God weer te vinden door ze te vertellen dat dat tegenwoordig kan door Jezus te accepteren.

Dus wij hebben een weekje allerlei verschillende vormen van evangelisatie geprobeerd. Zo hebben we bijvoorbeeld gelopen met whiteboards met vragen erop die mensen aan het denken kunnen zetten en zo ook een hoop leuke gesprekken gehad. Heel interessant hoe sommige mensen ook een geloof hebben, maar dan het geloof in de wetenschap. Anderen denken dat het met de verschillende wereldreligies allemaal een pot nat is. Dat God eigenlijk datgene is wat jij zelf geloofd dat Hij is. Ieder zo zijn eigen manier van met dezelfde God omgaan toch? Heel interessant om die mensen een beetje aan het denken te zetten met vragen als: maar hoe zit het dan met dat het Christendom zegt dat God genade schenk ook al heeft iemand het niet verdient en de Islam zegt dat je die genade moet verdienen door goede daden? Er zijn dus tegenstellingen in de religies, wat is dan waar?

Een andere manier van evangelisatie was dat we naar een voetbalveldje gingen en daar met een groep allochtonen van tussen de 5 en 15 lekker een potje gingen voetballen. We moesten ze voortdurend uit elkaar trekken als ze met elkaar begonnen te vechten en we moesten ze keer op keer uitleggen dat we dit voor de lol deden, het is maar een spelletje, maar daarmee lieten we onze waarden wel heel mooi en duidelijk zien.
Een derde manier van evangeliseren was de 'treasure hunt'. Dat werkt als volgt: je gaat bidden of je een paar kenmerken mag krijgen van een persoon waarvan God wil dat jij daar heen gaat. Dus dan ga je bidden en krijg je bijvoorbeeld in je gedachten: groene jas, dan zoek je iemand met een groene jas en ga je daar eens een praatje mee aan, zoekend naar wat God wil dat je met deze persoon gaat doen.
Een jongen kreeg 6 dingen door die hij op zijn briefje schreef: bruine jas, Tim, brug, school, koelkast, enkel. Dus wij op pad met die informatie. Hij ziet op een gegeven moment een jongen staan met een bruine jas, krijgt het gevoel dat hij erop af moet en vraagt: ''heet jij toevallig Tim''? En ja hoor, hij heette nog Tim ook, dus hij een mooi praatje met Tim gemaakt, Tim moest op een gegeven moment weer door, dus hij ook weer door. Komt hij bij een bruggetje aan en wat ziet hij bij dat bruggetje, een universiteit. Dus hij loopt daar eens naar bidden, samen met twee anderen, zich afvragend wat hij hier voor God kan betekenen. Ziet hij een cola automaat staan.. Dat is ook een soort koelkast, dus hij loopt erop af en er staat een vrouw bij. Het enige wat er nog over is op zijn brief is het woord 'enkel'. Dus hij vraagt aan die vrouw of ze toevallig wat aan haar enkel heeft en warempel, ze heeft last van haar enkel. En wat blijkt nou. Door de pijn in haar enkel, die ze al lange tijd bij zich droeg, was ze slecht ter been geworden. Daardoor kon ze minder bewegen en was ze dik geworden. Dat vond ze vreselijk en net voordat de jongen van onze groep de universiteit binnen was gekomen, had ze op de wc voor een teken van God gebeden, opdat ze het helemaal niet meer zag zitten met die enkel! Is dat niet geweldig? Hoe God als wij bidden en open staan voor Hem, ons op zo'n manier kan gebruiken. Een manier waar we zelf nooit op gekomen waren.. Dus deze jongen heeft voor de vrouw met pijn in de enkel gebeden en voor toen was de pijn in ieder geval weg, over de lange termijn heb ik helaas geen gegevens, slechts vertrouwen. Dit was een van de geweldige verhalen die we letterlijk hebben meegemaakt tijdens de treasurehunt. Zelf had ik ook wel een aardig bizar verhaal, maar dat komt later weer een keer. God is er vandaag de dag, misschien wel meer dan ooit :)

We hebben veel meegemaakt in Amsterdam, we zijn ook op de Dam geweest om daar te evangeliseren, ook door muziek heen, zingen en gitaa spelen. Het was een geslaagd weekje!

  • 01 December 2012 - 00:54

    Justin:

    Wat een fantastisch mooi verhaal man, God is goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jonathan

Dit is het profiel van Jonathan Hoekstra. Een avontuurlijke christen die samen met God nog een hoop mee gaat maken :)

Actief sinds 31 Okt. 2012
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 17503

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

09 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

31 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

17 September 2012 - 01 Maart 2012

DTS Nederland

Landen bezocht: