Week 3 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Jonathan Hoekstra - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Jonathan Hoekstra - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Jonathan /Hoekstra

Blijf op de hoogte en volg Jonathan

09 Oktober 2012 | Nederland, Nederland

Week 3, Hearing Gods voice and the Holy Spirit, Lesgedeelte

He lieve bloglezers, ik begin van onactief naar actief te worden op mijn blog, dit keer zal ik zelfs wat foto's toevoegen bij mijn verslag. Daarnaast wil ik even melden dat ik weet waar ik heenga op outreach, naar Brazilië, halverwege December. Veel plezier met het lezen van de rest..

Samenvatting van de lessen van week 3 in tien zinnen

Vertrouw erop dat God persoonlijk tegen je spreekt, God kan wel door anderen heen over je spreken, maar God is ook persoonlijk. Als we afgoden in ons leven hebben, of iets dat groter is dan God, kan dat ons afleiden van onze relatie met God. God kan op alle momenten tegen ons spreken, Hij spreekt vaak en veel tegen ons. Jezus is niet alleen onze redder maar ook onze Heer, Hij verdient het om Heer te zijn, puur uit dankbaarheid gehoorzamen wij hem. Tegelijkertijd moet je niet vergeten ook kind te zijn, dus ook gewoon te genieten van wie je bent, dat je een prachtig kind van God bent en dat je bij hem kan rusten. Er zijn vier verschillende stemmen die je beïnvloeden: de stem van jezelf, van anderen, die van God en die van de vijand. Als wij Gods stem verstaan, kijken we vaak naar onze eigen verlangens en redeneringen, wij moeten erop leren vertrouwen dat God verder kan denken dan ons verlangen en redeneren. Vaak spreekt God door het eerste dat in ons opkomt. De Heilige Geest is breed in zijn wegen om te spreken, Hij is het deel van God dat in je kan leven. Leven met de Geest is prachtig, heb lef en luister naar wat de Geest zegt, vertrouw erop dat de Geest de balans kent tussen het kind zijn bij God en het op Jezus leren lijken.

Zijn de verwachtingen van deze week uitgekomen?

De meeste verwachtingen van deze week zijn wel uitgekomen. We hebben duidelijk gehoord wat het is om Gods stem te verstaan en we hebben ook duidelijk gehoord waaraan je God herkent. We hebben ook gehoord over de andere stemmen die je kan horen. Je eigen stem, de stem van anderen en die van de vijand. We hebben gehoord hoe je het beste om kan gaan met al die verschillende stemmen. We hebben ook in de praktijk Gods stem verstaan door gewoon de tijd te nemen om naar hem te luisteren. Dat was echt heel gaaf om te doen, je hoort hem vaak spreken als je met een eerlijk en open hart naar hem toe komt. We leerden ook hoe we moesten leven door de Geest. De Geest is niet iets dat je een keer ervaart in een goeie worship, nee, de Geest is de God waarmee je kan leven. De God in jou die je in elke kleine beslissing mee gaat. We hebben ervaren hoe de geest je soms de gekste opdrachten kan geven en dat wanneer je op die uitdagingen ingaat, je ziet hoe God op Zijn manier in jou bezig is. Hij is bezig met Zijn goddelijke werk in mij. Bijvoorbeeld vrijdag hadden we ineens een spontane worship. En toen drukte John Bills ons op het hart om te luisteren naar wat de Geest je vertelde om te doen. Er waren sommige mensen die het idee hadden dat ze over een rij stoelen heen moesten rennen. Anderen knielden neer. Ik had het idee dat ik languit op de grond moest gaan liggen. Toen ik dat uiteindelijk deed, het koste me wat moeite voordat ik de schaamte van me af had gezet, ontving ik een bovennatuurlijke rust. Ik voelde me echt kind bij God. Dat was heel bijzonder, vooral omdat ik voor die tijd een beetje worstelde met het idee dat je dingen van God moet. Nu voelde ik echt dat de basis was dat ik kind van God kon zijn en kon rusten bij zijn liefdevolle vaderhart en vandaar uit wilde ik uitstappen in geloof. Ik voelde vanaf toen tot nu ook dat de Heilige Geest een hoop tegen me zei en ik voelde hoe hij mij leidde het weekend door. Ik voel hoe ik steeds meer probeer te gehoorzamen aan de Heilige Geest.

Hoe heeft God nieuwe dingen aan me geopenbaard?

Wat God me deze week heeft geopenbaard is dat je erop kan vertrouwen dat wanneer je volledig doet wat Hij zegt, het goed met je komt. God wil het beste voor je en hij geeft je slechts uitdagingen waardoor je niet stilstaat. Je hoeft je niet gedwongen te voelen bij God. Want je kan gewoon kind zijn bij hem en vanuit het kind zijn wil je uitstappen. Soms heb je daar de moed niet voor, dan kan je de Geest vragen om moed en zul je dat ook ontvangen. Als je dat ontvangen hebt dan ga je gewoon en dan voelt het vaak ook heel goed. Leven met de Geest is vet! Hij weet het evenwicht tussen de dingen in het leven, een evenwicht dat mensen niet kennen.

Hoe kan ik het geleerde toepassen in mijn leven

Ik ben er nu weer scherp op dat je kan leven door Gods stem te verstaan. Dat je kan leven met de Geest. Zelfs als je in de supermarkt staat kan je dus leven met de Geest. Zelfs dan kan ik God laten spreken. Ik zou bijvoorbeeld voor iemand af kunnen rekenen achter mij in de rij. Als de Geest dat tegen me zou zeggen zou ik wel even over een drempel heen moeten stappen, maar ik ga dan ook proberen voor kracht te bidden om dat soort dingen daadwerkelijk te doen. Ik geloof dat de Geest je dan ook echt de kracht kan geven en dat de kracht in je weer een getuigenis kan zijn voor de mensen om je heen. Ik ga dus in de toekomst steeds meer communiceren met God over de kleinste dingen. Want dat is wat leven met de Geest is. Leven met de Geest ontketend Gods werk en Gods werk is groots en onvoorstelbaar. Dit weekend ook, na het lovefeast dat geweldig was, gingen we op LID een feestje vieren voor Johan die jarig was. Ik checkte wat de Geest te zeggen had want iedereen ging dansen en hoewel ik daar soms wel in de ‘mood’ voor ben, was ik dat toen helemaal niet en de Geest zei dat ik naar boven moest gaan en op moest gaan schrijven wat er gebeurd was die week. Dus ik ging naar boven, zette mijn muziek op en begon te schrijven. En terwijl ik me zo slecht had gevoeld toen ik beneden zat, voelde ik me boven echt super. Er was tijdens het lovefeast zomaar een man naar me toe gekomen die profeteerde over waar ik heen moest gaan op outreach en waarom, dus ik had heel wat op te schrijven. Dit is maar weer een voorbeeld van hoe goed het is om naar de Geest te luisteren. Ik vond het feestje namelijk best gezellig, maar toch klopte er iets niet, ik had ergens het idee dat ik daar niet moest zijn. En toen ik naar de Geest luisterde klopte mijn gevoel weer, super! Ik ga dus meer proberen met de geest te leven.

  • 13 November 2012 - 22:56

    Liselot:

    Hee Jonathan,
    Vet om allemaal te lezen! :)
    Groetjes, liselot

  • 17 November 2012 - 09:46

    Justin :

    Hè Jona,

    Wat super ver om te lezen over de mooie dingen die je meemaakt en nu vooral leert!!
    Wat gaaf dat je de zekerheid hebt om naar Brazilië te gaan!

    Ben heel er benieuwd!!

    Groetjes Justin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jonathan

Dit is het profiel van Jonathan Hoekstra. Een avontuurlijke christen die samen met God nog een hoop mee gaat maken :)

Actief sinds 31 Okt. 2012
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 17495

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

09 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

31 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

17 September 2012 - 01 Maart 2012

DTS Nederland

Landen bezocht: